Fullpackat Götaplatsen när Magdalena Andersson höll Första maj-tal

Exempelbild

Runt 5000 göteborgare samlades på Götaplatsen för att fira Första maj tillsammans med Socialdemokraterna och Magdalena Andersson i det fantastiska vårvädret.

Flaggorna smattrade, blåsorkestern spelade och talkörerna ekade när Första maj-tåget slingrade sig fram mellan Järntorget och Götaplatsen. Längst fram gick Magda som möttes med applåder och glada tillrop från de som stod samlade längs vägen för att kolla på tåget.

Väl på plats mötte ytterligare tusentals göteborgare upp på Götaplatsen där det bjöds på dansshow, matförsäljning och hoppborg för de minsta innan talen.

Årets tema var "Gemensamt ansvar för Sverige" vilket präglade budskapen. Magda talade om vikten av att stärka vår demokrati och att det bästa självförsvaret för demokratin är ett starkt samhälle med minskande klyftor och ökande sammanhållning. Hon talade även om vikten av gemenskap och sammanhållning i Europa, inte minst vad gäller att stötta Ukraina så länge som krävs. Avslutningsvis vände hon sig till de unga, som idag möter en betydligt oroligare omvärld än vad hon själv gjorde när hon trädde in i vuxenlivet. Krig i Europa, klimatkris, hot och hat på sociala medier. Men, tryckte Magda på, vi kan tillsammans bygga en bättre värld och ett bättre Sverige. I detta läge måste vi höja våra röster, inte skrämmas till tystnad!

Talade gjorde även Socialdemokraterna i Göteborgs ordförande Mattias Jonsson, partidistriktets facklig-politiske ledare tillika EU-kandidaten Kristofer Bergman samt SSU Göteborgs ordförande Hilda Andersson som höll ett bejublat anförande framför de ubngefär 150 SSU:arna som deltog i firandet.

Efter firandet på Götaplatsen samlades drygt 200 partivänner på konserthuset bredvid Götaplatsen för gemensam valupptakt där våra lokala EU-kandidater frågades ut och komikern Peter Apelgren underhöll.

När solen gick ner var det dags att summera en fantastisk dag som utgör avstampet för en intensiv EU-valrörelse. Tack till alla som deltog!